9 Oct 2014

Kriteria didalam Pemilihan Soya Protien yang Perlu Anda Ketahui.....

Salam,

Hari ini ida nak menulis tentang pemilihan soya protien yang perlu anda semua ketahui.Yela dalam kehidupan seharian kita sendiri apabila kita berkehendakkan sesuatu benda pasti kita akan pastikan ia adalah berkualiti.Bagaimana pula dikatakan sesuatu Soya Protien itu berkualiti dan adalah pilihan yang terbaik untuk kita guna.

Jika sekiranya anda ingin mencari Soya Protien di pasaran sekarang cuba perhatikan kriteria pemilihan dibawah ini.Jika kesemua kriteria ini terdapat dalam Soya Protien yang anda pilih maka itu adalah Soya Protien yang TERBAIK yang anda akan dapat.

1.Kacang soya itu mesti tumbuh membesar secara organik.

Kenapa?
Kerana kajian menunjukkan penanaman secara bukan organik akan menyebabkan nutrisi ia akan berkurangan.Dan dari segi kajian,sudah terbukti hubungkait antara kanser dan nitrates.Jadi amatlah penting pesticidies,fungisides dan herbacides tidak digunakan disepanjang proses pembesaran soya ini.

2.Kacang soya itu mestilah NON-GMO iaitu tidak dihasilkan secara genetik.

Kenapa?
Ini kerana kacang soya dari genetik ini adalah murah untuk dihasilkan.Sebagai contoh vitamin sintetik dan vitamin natural.Kebanyakkan syarikat akan menggunakan cara untuk menjimatkan kos iaitu dengan menggunakan kacang soya yang dihasilkan secara genetik.
Dr.Louis J.Pribyl (A Brazilian government scientist) menekankan bahawa toksin akan dibina tanpa disedari apabila gen baru dimasukkan didalam sel tumbuhan.

3.Soya Protien itu mesti mengandungi 9 asid amino perlu.

Kenapa?
Ini adalah ciri yang penting badan memerlukan kesemua 9 asid amino ini untuk menghasilkan hormon,jus penghadaman,antibodi dan enzim.Jika salah satu asid amino ini hilang sistem imun badan akan menurun.Asid amino juga pentig untuk tubuh dan boleh dikategorikan asid amino perlu dan tidak perlu

4.Dalam proses pembuatan soy isolate,soyfalkes mesti dibersihkan dengan air bukan dengan alkohol.

Kenapa?
Alkohol itu sendiri sudah haram.Jiak dicuci dengan alkohol akan memusnahkan kandungan isoflavone.Sedangkan isoflavone ini yang diperlukan untuk mengurangka risiko kanser paru-paru dan lain-lain.Selain itu juga ia bermanfaat untuk seimbangkan hormon dan menaikkan berat tulang.

5.Bahan anti-tyroid/anti growth substances mesti disingkirkan.

Kenapa?
Soya yang mentah mengandungi 'anti-growth,anti-tyrosine substance sedangkan kalau kekurangan bahan-bahan ini akan menyebabkan low blood pressure,low body temperature dan restless leg syndrome.

Pastikan mencari jenama yang menggunakan proses mengekstrak yang menghilangkan bahan ini,namun menyimpan soya dalam bentuk yang mentah untuk mengekalkan TAHAP TERTINGGI ASID AMINO DAN ISOFLAVANES yang amat sensitif kepada haba.

6.Proses pembuatan soya protien sebaiknya tanpa pemanasan.

Kenapa?
Asid Amino sangat sensitif dengan suhu yang panas.Dalam kajian,pemanasan protien yang tinggi akan memusnahkan lebih kurang 50% asid amino perlu.

7.Soy Isolate itu mesti ditambahkan dengan unsur kalsium.

Kenapa?
Ada kajian menyatakan serbuk soya adalah sangat berasid dan boleh menyebabkan  kerapuhan tulang.Dan boleh yang demikian unsur kalsium yang secukupnya mesti ditambah dalam soya untuk meneutralkan kembali serbuk soya tu.Kebanyakkan pengusaha/pengeluar protien tidak menambah cukup kalsium.

Bagaimana dengan soya protien pilihan anda adakah ia menepati kesemua kriteria diatas.Bagi ida sendiri ESP Shaklee memenuhi kriteria diatas sebabkan itulah ia menjadi pilihan ramai sekarag ni.Jadi bagi anda yang masih mencari-cari Soya Protien untuk anda boleh lah anda cuba ESP Shaklee ini disamping memnuhi kriteria diatas ia juga SELAMAT,BERKESAN dan BAHAN SEMULAJADI

Berminat?

Boleh hubungi ida ye.

Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment