8 Nov 2014

11 Makanan Yang Kaya Dengan Omega 3.



Salam bersiaran semua,

Pasti ramai yang ingin tahukan apakah sumber makanan yang boleh menyumbang Omega 3 kepada badan kita kan selain dari pengambilan supplemen.Hari ini ida kongsikan 11 makanan yang kaya dengan Omega 3 yang boleh kita ambil setiap hari bagi menampung pengambilan Omega 3 kita.

1. Telur 


Telur ayam adalah makanan yang boleh anda dapati di mana saja. Penggunaan telur untuk memenuhi pengambilan pemakanan lemak omega-3. Kuning telur mempunyai lemak yang sihat. Dari sebiji telur anda boleh mendapat kira-kira 40-250 miligram DHA dan EPA asid lemak.




2. Kacang Walnut 



Walnut adalah salah satu makanan tumbuhan dengan kandungan lemak yang sihat dari 2,600 miligram cukup untuk menyuburkan badan anda.







3. Salmon 



Salmon memang terkenal dengan  tinggi kandungan EPA dan DHA dan  mampu menyediakan kira-kira 1,600 miligram asid lemak  omega-3 yang baik untuk pertumbuhan otak anak anda.






4. Tuna 


Buat masa sekarang tuma dikatakan mempunyai kandunga merkuri didalamnya.Tetapi jika kita boleh memilih Tuna yang segar dan tidak makan secara berlebihan, terdapat kira-kira 1,100 miligram asid lemak yang boleh diserap oleh badan anda.










5. Biji Rami


Biji Rami adalah makanan pertama yang kaya dengan asid lemak omega-3. Kegunaan adalah untuk melawan kolesterol dan penyakit jantung. Untuk menjaga nutrien omega-3 dalam biji rami, menyimpan makanan di dalam bekas kedap udara. Anda harus makan sekurang-kurangnya dua sudu makan biji rami untuk memenuhi keperluan omega-3 setiap hari.



6. Benih chia 


Selain biji rami, chia juga keluarga bijirin seterusnya yang mengandungi asid lemak omega-3. Biji Chia boleh dikunyah sebagai makanan ringan atau ditaburkan di atas salad. Biji chia baik untuk pencernaan, kerana ia kaya dengan serat yang membantu pergerakan makanan dalam proses pencernaan. Satu lagi kelebihan benih chia adalah kemampuan untuk memberikan daya tahan kepada badan.


7.Minyak Ikan


Satu kajian baru mengatakan bahawa asid lemak omega-3 juga terdapat dalam minyak ikan.Iadidapati dalam bentuk tablet suplemen atau sirap.Pengambilan pil-pil minyak ikan sehari cukup untuk memenhi keperluan omega-3 tubuh badan anda.






8. Kacang Soya 


Kacang soya boleh didapati dalam bentuk susu atau produk-produk lain. Ia adalah lazat dan kaya dengan asid lemak omega-3. Soya juga penuh dengan nutrisi seperti serat, zat besi, protein, kalsium, vitamin K dan folat. Nikmati susu soya, terutamanya jika anda mempunyai alahan tertentu kepada susu lembu.



9. Kubis bunga 



Sayur-sayuran yang kaya dengan asid lemak omega-3 adalah kobis buga. Nutrisi penting dalam kobis bunga mereka adalah kalium, magnesium, dan niasin yang menyokong kesihatan jantung. Kubis bunga biasanya dimasak oleh ditumis atau dijadikan sup. Cari resipi yang lazat untuk menikmati kobis bunga dan mendapatkan nutrisi yang sihat di dalamnya.


10. Minyak Canola 


Minyak canola mampu mengekalkan kesihatan jantung kerana terdapat asid lemak omega-3 di dalamnya. Gantikan minyak masak biasa dengan minyak canola adalah salah satu cara untuk mendapatkan nutrisi di dalamnya. Selain itu, minyak canola juga boleh digunakan bersama sayur-sayuran salad sebagai pengganti mayonis yang biasanya sapngat lemak.


11. Bayam 



Bayam adalah sumber makanan yang kaya dengan asid lemak omega-3. Bayam adalah sayuran hijau yang  boleh dinikmati setiap hari untuk mendapatkan pengambilan omega-3 kepada badan. Bayam adalah rendah kalori dan tinggi zat besi. Jadi jangan lupa untuk mengambil  bayam di dalam hidangan anda dan mendapatkan nutrisi maksimum di dalamnya.



Itu antara sumber makanan yang mempunyai Omega 3 didalamnya.Jadi anda boleh menikmati makanan harian anda dengan pengambilan makanan ini.


Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment