5 Mar 2014

Testimoni ESP Shaklee : Alhamdulillah selepas ambil ESP Shaklee kesan akibat dari pembedahan kanser usus dan kimoterapi semakin pulih

Salam,

Pernah dengar tentang Kanser Usus ataupun dikenali juga dengan kanser kolon.Kalau bagi yang tak pernah dengar ataupun pernah dengar tetapi masih samar mengenai kanser usus ataupun kanser kolon ni,hari ini ida nak kongsikan serba sedikit info mengenai kanser usus ataupun kanser kolon ini.




Berdasarkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), seramai 610,000 orang meninggal dunia akibat kanser usus di seluruh dunia pada 2008. Di negara kita, menurut Pendaftaran Kanser Kebangsaan Malaysia, kanser usus atau kolon (juga kadangkala dipanggil kolorektal) adalah kanser kedua paling lazim menyebabkan kematian dengan anggaran 3,500 kes baru setahun.

Di kalangan wanita, kanser usus berada di tangga ketiga selepas kanser payudara dan serviks. Di kalangan lelaki, inilah kanser paling kerap berlaku. Lebih membimbangkan, insiden kanser usus pada lelaki dan wanita semakin meningkat di kalangan individu berumur 50 tahun ke atas.

Kanser usus adalah istilah merujuk kepada kanser yang bermula dalam usus (180 sentimeter atau enam kaki pertama usus besar). Di sinilah makanan kita bertukar menjadi najis dan ia akan digerakkan ke arah rektum. Rektum ialah bahagian 15 sentimeter atau enam inci terakhir usus besar yang berakhir dengan dubur.

Usus dan rektum adalah sebahagian daripada sistem pencernaan yang bertugas mengasingkan nutrien daripada makanan dan menyimpan bahan sisa sehingga ia dikeluarkan daripada badan sebagai najis.

Punca sebenar kanser usus masih tidak diketahui dengan tepat, tetapi ia dikatakan ada kaitan dengan tabiat pemakanan dan gaya hidup seseorang. Kanser usus ialah pertumbuhan sel tidak normal dan tidak terkawal dalam usus besar atau rektum sel malignan yang hidup di dinding usus (atau rektum) yang bermula dengan pembentukan polip (ketulan kecil), membesar menjadi tumor dan akhirnya berubah kepada kanser. Proses ini mengambil masa bertahun-tahun dan tidak menunjukkan gejala jelas sehinggalah ia semakin teruk.

Tanda-tanda kanser usus

Kanser usus boleh terjadi tanpa gejala yang jelas tetapi ada beberapa tanda yang perlu diberi perhatian iaitu apabila anda mengalami masalah untuk buang air besar. Peringkat awal kanser usus mungkin tidak menunjukkan gejala, tetapi apabila polip mula membesar menjadi tumor, ia boleh menyekat laluan usus dan mungkin menyebabkan pendarahan. Antara gejala kanser usus ialah:

* Kerap buang air tetapi tetap rasa tidak puas.

* Alami masalah sembelit dan cirit-birit berselang-seli.

* Najis bercampur dengan darah.

* Najis berwarna kehitaman (akibat kehadiran darah). Warna najis menunjukkan lokasi pendarahan dalam usus. Jika darah itu merah dan terang bermakna pendarahan berlaku pada bahagian hujung usus yang berdekatan dengan rektum. Najis yang kehitaman menunjukkan pendarahan berlaku pada pertengahan atau pangkal usus (dekat dengan apendiks).

* Perubahan pada bentuk najis (sama ada menjadi semakin kecil atau nipis).

* Perut rasa memulas.

* Terasa asyik hendak buang air besar (walaupun sebenarnya tidak perlu).

* Perut rasa tidak selesa (sama ada senak, sakit atau kembung).

* Muntah.

* Hilang selera makan.

* Berat badan turun tanpa sebab.

* Kerap penat.

* Pada keadaan serius, pesakit mungkin tidak boleh buang air.

Faktor risiko kanser usus

Ada banyak faktor risiko boleh mendedahkan seseorang kepada penyakit ini seperti:

* Umur. Golongan berumur 50 tahun ke atas lebih berisiko dan lebih 90 peratus kes kanser usus di negara kita membabitkan warga emas.

* Kehadiran polip dalam usus. Kebanyakan kanser usus bermula dengan polip. Ketumbuhan kecil yang bersifat bukan kanser ini tumbuh pada dinding usus besar. Sesetengah polip ini boleh berubah kepada kanser. Pengesanan awal membolehkan polip ini dibuang dan boleh mencegah pertumbuhan sel kanser.

* Sejarah keluarga. Individu yang mempunyai ahli keluarga mendapat kanser usus lebih berisiko untuk mendapat penyakit ini berbanding orang lain.

* Sejarah diri yang pernah menghidap kanser. Wanita yang pernah menghidap kanser lain seperti payudara, ovari atau uterus berisiko mendapat kanser usus.

* Pemakanan. Pemakanan yang kaya lemak, banyak daging dan terlalu kurang serat adalah faktor utama yang meningkatkan risiko diserang kanser usus.

* Rokok. Selain menjadi penyebab kepada banyak jenis kanser lain, asap rokok boleh meningkatkan risiko terhadap pertumbuhan polip. Kajian menunjukkan perokok mempunyai risiko 30 hingga 40 peratus menghidap kanser usus berbanding bukan perokok.

* Obesiti. Individu obes berisiko tinggi mendapat kanser usus.

* Alkohol. Ada penyelidik mengatakan terlalu banyak minuman keras boleh meningkatkan risiko kanser usus.

* Kurang bersenam.

Itu serba sedikit info mengenai  kanser usus ataupun kanser kolon buat pengetahuan semua.Ida kongsikan juga disini testimoni dari seorang customer yang mana pernah menghidap kanser kolon dan pernah menjalani 8 kali kimo selepas menjalani pembedahan.

Kat bawah ni perkongsian dari Puan Dian mengenai iu beliau yang pernah menjalani pembedahan selepas disahkan menghidap kanser usus dan menjalani 8 kali kimo selepas pembedahan.
Bagaimana pula ESP Shaklee membantu ibu beliau.
Jom kita baca bersama:-




Kenapa ESP Shaklee menjadi pilihan :-





  1. Kacang soya tidak organik ( menggunakan baja kimia,pestisid  dll ) - mengandungi khasiat yang rendah tapi tinggi nitray.Kandungan nitrat yang tinggi membawa risiko KANSER
  2. Kacang soya GMO - lebih murah untuk menghasilkan dan lebih berisiko kepada kesihatan pengguna kerana ia menghasilkan toksin
  3. Mempunyai 9 asid amino - penting untuk proses penghasilan hormon,antibodi dan enzim.Kekurangan asid amino perlu ini menjadikan tubuh kita kurang berkesan untuk menjalankan proses-proses penting dalam tubuh
  4. Kacang soya diproses dengan alkohol - mengurangkan kadar isofalvone hingga 88 % .Isoflavone adalah bahan yang mengurangkan risiko KANSER.Ia juga petig dalam tindakan hormon dan jisim tulang
  5. Bahan Anti Tiroid & Anti Pertumbuhan - menyebabkan fungsi tubug terganggu dalam meningkatkan risiko KANSER
  6. Kacang soya yag dipanaskan - merosakkan kandungan protiennya
  7. Kacang soya yang diproses ( dibuang minyaknya) - menjadi  berasid.Kalsium yang ditambah akan menjadikannya neutral semula



ESP Shaklee memang menjadi pilihan semua orang sekarang kerana kesan selepas pengambilannya tidak dapat dinafikan lagi.Ingin merasa kesedapan ESP Shaklee ni .Meh dapatkan di bulan Promo ESP Shaklee ni.

Berminat ?????

Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya


0 comments:

Post a Comment