13 Mar 2014

Apakah itu Strech Mark @ Rekahan Kulit?.Apa pula yang dimaksudkan dengan Selulit?

PEREMPUAN hamil selalunya khuatir dengan perubahan kulit, terutamanya kulit perut. Selama hamil terjadi berbagai perubahan pada kulit seperti stretch mark atau tanda rekahan kulit, selulit, linea nigra hingga gatal-gatal. Perubahan tersebut kerap mengganggu sebahagian besar perempuan. Namun, ada juga kes ini berlaku kepada perempuan yang belum berkahwin atau hamil dan juga orang lelaki.

1. Stretch mark (Tanda Rekahan Kulit)



Anda mungkin sering mendengar istilah ini, namun ada yang tidak ambil kisah tentang masalah ini . Stretch mark merupakan tanda parut berupa garis-garis putih yang muncul pada permukaan kulit, berbentuk garis berliku seperti anak sungai. Stretch mark ini biasanya muncul pada kulit perut, lengan atas, pinggul, paha, belakang badan dan payudara.

Garisan pada kulit ini biasanya muncul pada usia kehamilan empat atau lima bulan, dimana warnanya berwarna kemerah-merahan dan masih dapat disembuhkan. Namun begitu kehamilan memasuki usia hujung kehamilan, garis yang timbul berwarna keputihan dan tidak dapat disembuhkan, hanya dapat dikurangkan dengan produk perawatan kulit khusus untuk stretch mark.

Mengapa stretch mark terjadi ?

1. Kerana pengaruh hormon kehamilan dan akibat regangan kulit apabila janin makin membesar.
– biasanya berwarna merah jambu dan cenderung lebar, kemudian beransur berubah menjadi garis nipis berwarna keputihan atau kecoklatan. Bagi yang pernah hamil mungkin anda mengenali stretch mark umumnya melintang di sepanjang kulit perut atau di atas punggung.
-Jika payudara membesar sewaktu kehamilan, peregangan kulit payudara akan terjadi dan sewaktu penyusuan, biasanya akan meninggalkan tanda parut putih sesudahnya buat sementara payudara kembali ke ukuran normal.

Apakah stretch mark hanya terjadi kepada wanita hamil sahaja? Tidak selalu, sebab beberapa wanita beruntung memiliki faktor genetik yang ‘menyelamatkannya’ dari stretch mark.

2. Faktor genetik
– jika ibu anda punya kecenderungan mempunyai stretch mark, maka kemungkinan besar anda juga akan mewarisinya.

3. Masalah kulit kering .

4. Perubahan berat badan secara mendadak (waspada untuk anda yang kerap mengalami fenomena diet yoyo, dimana berat badan turun-naik dengan cepat),

5. Pengaruh ubat (steroid, misalnya pada ubat gemuk atau asma).

Gejala Stretch Marks :


  1. Garis atau lapisan di kulit dengan tepi tidak rata
  2. Banyak goresan kemerahan
  3. Pudar dengan garis-garis masa itu kehilangan warna dan terutama menjadi warna keabu-abuan atau putih
  4. Stretch mark tersebar luas di bidang payudara, perut, lengan atas, paha dan belakang. Dalam kes yang paling sukar ialah kadangkala ia boleh tersebar di zon tubuh yang lebih besar.


2. Selulit



Selulit pula kelihatan seperti kulit yang bergelombang, bertekstur seperti keju yang berongga atau kulit limau purut. Peringkat keparahan’ selulit ada pelbagai jenis, mulai yang ringan (hanya akan nampak seperti kulit dicubit, kulit yang bergelombang hanya muncul pada bahagian yang dicubit), hingga pada kes yang berat, kulit nampak ‘kusut/ tidak rata’ dan bergelombang, seperti keadaan kawasan ‘gunung dan lembah’.

Selulit merupakan pengumpulan sel lemak pada jaringan kulit yang berlebihan sehingga permukaan kulit nampak tidak rata, seperti kulit limau purut ! Sewaktu kehamilan, sebahagian besar wanita punya masalah selulit, kerana selama kehamilan terjadi peningkatan kadar hormon estrogen dan progesteron secara mendadak sehingga menghasilkan lebih banyak lemak yang disimpan untuk melindungi janin.

Selulit ini biasanya muncul pada bahagian tubuh yang kurang aktiviti seperti paha, belakang badan, perut, pinggul, betis dan lengan. Selulit akan muncul seiring dengan pertambahan usia, di mana kulit kehilangan kekenyalannya. Kenaikan berat badan membuat selulit lebih mudah dikenali, namun orang kurus tetap juga boleh mempunyai selulit, khususnya jika dikaitkan dengan faktor genetik. Jika ibu kita punya selulit, kemungkinan kita juga akan memilikinya.

Faktor lain yang meningkatkan peluang seseorang mempunyai selulit adalah tekanan perasaan (stress) dan juga gaya hidup yang kurang berolah raga.

3. Linea nigra

Masalah kulit lainnya yang terjadi sewaktu kehamilan adalah munculnya garis berwarna gelap di sekitar perut, mulai dari pusat hingga tulang tundun, yang lazim disebut linea nigra (dalam bahasa Latin bererti garis hitam). Garis hitam ini biasanya muncul pada kehamilan trimester kedua akibat perubahan hormon selama kehamilan yang meningkatkan produksi melanin.

Menurut Dr. Jane MacDougall dalam bukunya ‘Kehamilan Minggu Demi Minggu’ linea nigra mengindikasikan otot-otot perut telah tertarik untuk memberikan ruang bagi rahim yang sedang berkembang. Walaupun pigmen di daerah ini masih terjadi hingga bayi lahir, namun warnanya akan makin pudar hingga kembali ke asal seperti sebelum anda hamil.

4. Gatal

Selain masalah seperti di atas, sewaktu hamil anda juga kerap merasa gatal, terutama di sekitar daerah perut, pusat dan payudara. Rasa gatal boleh muncul bila-bila saja, mulai trimester pertama hingga trimester terakhir kehamilan.

Ada mitos: saat gatal terjadi di perut, menandakan bayi mulai tumbuh rambut. Namun ternyata itu hanya mitos. Rasa gatal muncul kerana berbagai sebab, antara lain kulit meregang yang menyesuaikan dengan bentuk selama kehamilan yang membuat kulit menjadi lebih kering.

Selain itu, iritasi pada lipatan tubuh kerana pergeseran kulit akibat kenaikan berat badan ibu, perubahan kadar hormon estrogen dan progestin sehingga terjadi pengumpulan bilirubin dan asid hempedu ringan pada tubuh ibu. Gatal-gatal juga boleh terjadi kepada ibu yang ada ‘alergi’.

Namun begitu, selulit dan masalah kulit lainnya dapat dikurangkan atau bahkan dicegah, antara lain dengan cara:

l. Sapukan minyak zaitun secara teratur pada tubuh untuk menjaga kekenyalan dan kekencangan kulit, khususnya pada bahagian yang mengalami peregangan di saat hamil seperti perut, punggung, belakang dan payudara.

2. Mengusap minyak urut herba (tidak panas) ke seluruh tubuh, sebaiknya setelah mandi, untuk mencegah kehilangan kolagen akibat perkembangan lapisan dermis ketika kulit meregang di masa hamil.

3. Olahraga yang teratur untuk melancarkan pengaliran darah dan oksigen. Pada ibu hamil, lakukan olahraga ringan seperti jalan kaki atau berenang

5. Jalani hidup sihat dengan pola makan yang seimbang, minum air putih yang cukup, kurangkan makanan yang berlemak namun perbanyakkan makan buah dan sayur yang kaya antioksidan.

Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment