6 Nov 2014

Kenali apa itu DHA dan EPA yang terdapat dalam Omega 3 dan kenapa ia penting diambil oleh Ibu Hamil dan Kanak-kanak?

Salam bersiaran semua,

Pasti ramai yang pernah dengar tentang DHA dan EPA kan.Tapi tahukah anda apakah itu DHA dan EPA dan kenapa DHA dan EPA selalu dikaitkan amat penting untuk ibu hamil dan kanak-kanak.Ok hari ini kita menambah ilmu tentang DHA dan EPA pula ye.

DHA ( Asid Docosahexaenoic) dan EPA ( Asid Eicosapentaenoic) lebih kita kenali dengan Omega  3.Manakala bagi AA  dikenali juga dengan Omega 6.Baik DHA,EPA mahupun AA dikenali sebagai lemak essential yang sangat diperlukan oleh bayi dalam perkembangan otak dan masa emas pembesarannya.

Ketika lahir, dimana otak bayi hanya 25% dari otak orang dewasa manakala ketika berumur 2 tahun otak bayi mencapai 75% dari otak orang dewasa.Jangkamasa 0-2 tahun ini turut dikenali sebagai 'golden period' iaitu masa emas pertumbuhan otak bayi.

Mengapa DHA,EPA dan AA sangat penting bagi bayi ?


  1. DHA,EPA dan AA merupakan bahan utama dalam pembentukan serabut saraf dan prostaglandin yang diperlukan unuk kekebalan tubuh dan pembekuan darah.Beberapa penelitian inilah yang menunjukkan kombinasi DHA,EPA dan AA dapat meningkatkan fungsi kognitif dan kemampuan visual pada bayi.
  2. Penelitian tersebut menyebutkan adanya hubungan antara IQ anak pada saat umurnya mencapai 3 tahun dengan skor "problem solving".Dengan kata lain,berdasarkan peelitian ke atas bayi yang menerima supplemen DHA dan AA ini mungkin cenderung memiliki IQ yang lebih tinggi daripada bayi yang tidak menerima supplemen DHA dan AA.


Kesan Pengambilan EPA dan DHA kepada kandungan


  1. Wanita mengandung perlu mengambil 1500 mg DHA (800mg EPA) sehari untuk menampung keperluan diriya dan kandungan.DHA adalah nutrien penting untuk mengoptimumkan fungsi otak (keupayaan mental untuk menyedari dan memahami sesuatu) dan keupayaan retina (mengoptimakan penglihatan untuk proses berfikir dan melihat).
  2. Mengikut keputusan kajian yang membandingkan waita mengandung yang mengambil sehingga 1100mg DHA (serta 800mg EPA) setiap hari dengan wanita yang mengambil cuma 100 mg DHA setiap hari , wanita yang mengambil DHA 1100mg melahirkan anak (kanak-kanak A) yang mempunyai tahap IQ iaitu kebolehan berfikir dan memahami yang lebih tinggi (mendapat markah IQ yang lebih tinggi ) sehingga kaak-kanak itu berumur 4 tahun berbanding kanak-kanak yang dilahirkan oleh ibu yang hanya mendapat 100mg (kanak-kanak B).Kanak-kanak  A juga mempunyai kualiti tidur yang lebih baik ,immuniti yang lebih baik serta kurang risiko alergik.


Kepentingan Omega 3 DHA dan EPA Kepada Kanak-kanak.


  1. Pada usia awal,kanak-kanak memerlukan pelbagai jenis sumber makanan antaranya karbohidrat,lemak,protin,fiber,mineral dan vitami.Terdapat beberapa jenis lemak yang perlu diambil oleh kanak-kanak demi pembentuka minda dan fizikal yang optimum.Untuk mendapatkan kesihatan yang baik ,sikecil memerlukan kandugan lemak seperti linolenik asid dan alpha.
  2. Linolenik asid juga dikenali sebagai asid lemakperlu.Asid lemak perlu adalah sejenis lemak yang perlu diambil dari makanan.Hal ini kerana badan manusia tidak mampu untuk menghasilkannya sendiri.Kedua-dua kandungan ini boleh didapati daripada lemak sayuran serta produk tenusu seperti susu.Alpha -Linolenik Asid akan ditukarkan kepada Omega 3 yang juga amat penting dalam membatu otak kita berfungsi secara normal.


Omega 3 juga turut meghasilka sejenis bahan kimia yang dikenali sebagai Eicosanoids.Antara salah satu bahan yang terdapat didalam kumpulan Eicosanoids adalah prostaglandins.Prostaglandins adalah bahan yang amat penting kepada badan mausia iaitu berperanan sebagai :-


  • Sistem Imun Badan - Terutamanya di dalam tindak balas alergik
  • Sistem Pencernaan - Mengawalatur sistem pencernaan perut
  • Membaiki Pulih Sel - Pembentukan sel-sel baru
  • Suhu Badan - Memastikan suhu badan pada tahap normal
  • Tekanan Bendalir - Pada bahagian mata dan telinga


 Sumber 


Bagi yang tak tau didalam Omega Guard Shaklee sendiri terdapatnya kandunga DHA dan EPA.Oleh yang demikianlah Omega Guard menjadi pilihan ibu hamil mahupun ibu bapauntuk diberikan kepada anak mereka.

Apa yang menarik lagi tentang Omega Guard ini ialah :-


Untratulen Bergred farmaseutikal

Omega Guard Shaklee dihasilkan melalui satu proses penyulingan molekul yang memekatkan Asid Lemak Omega 3 yang bermanfaat dan semulajadi sementara menyingkirkan bahan-bahan berbahaya seperti merkuri dan plumbum yang terdapat didalam kebanyakkan jenis ikan.

Minyak Ikan Terbaik Di dunia.

Mengandungi satu rangkaian penuh 7 jenis Asid Lemak Omega 3 semulajadi iaitu EPA,DAH,ALA dan lain-lain lagi.EPA menyihatkan jantung dan sendi manakala DHA pula penting bagi perkembanagn dan fungsi otak.


Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

1 comment: