17 Jan 2014

Jom berkenalan dengan "cyst".Apakah itu Cyst serta jenis-jenis nya?Adakah cyst ini merbahaya?




Pasti ramai pernah mendengar perkataan "cyst" kan.Ia agak familiar dikalangan wanita.Sebenarnya ia tidak merbahaya kecuali jika saiznya terlalu besar.Ovarian cyst yang normal akan membesar dan pecah untuk mengeluarkan telur ovum ketika ovulasi.
Cyst yang pecah ini dinamakan follicle
Jika cyst yang tidak pecah ini ,saiznya akan bertambah besar dan ia dinamakan functional ovarian cyst

Apa itu "cyst"?

Cyst adalah sejenis tumbuhan dalam kilang ovary. Mengapa ia digelar cyst?  Sebabnya tumbuhan in mesti mengandungi cecair/fluids, samaada air, cecair becampur perotin, darah beku, darah haid , minyak dan lemak, lendir. Ia bolih disertai dengan tumbuhan daging yang munkin jenis kanser, rambut , cartilage, tulang dll

Antara jenis-jenis cyst yang boleh didapati:-

1. Follicular cyst .

Mengandungi air, bermula sebagai karung telor tetapi tidak pecah pada  waktu subur/ovulation, ia terus membesar kadang melebihi 5 cm. Biasanya akan pecah sendiri tanpa perlu bedah dan airnya diserap badan. Tidak perlu dibedah.




2. Corpus luteal cyst  

Bermula dari bekas kantung telor yang telah pecah/ovulation dan kehamilan telah berlaku. Peranan corpus luteum ialah untuk menguatkan kehamilan diperingkat awal sabelum uri mengambil alih peranan tersebut kemudian. Kadang2 ia membesar sehingga 8 cm. Jangan takut, kerana biasanya cyst ini akan pecah sendiri dan cecairnya diserap badan.





3. Hemorrhagic cyst

Cyst yang mengandungi darah, ia bolih bermula dari follicular atau corpus luteal cyst, perdarahan berlaku kedalam cyst atau pecah dan darah melempah merata dalam perut menyebabkab kesakitan yang kuat. Perlu pembedahan cemas.




4. Ruptured ovarian cyst

Menyebabkan kesakitan dan perlu dibedah secara cemas.





5. Endometriotic cyst of ovary 

Mengandungi darah kotor, merosak ovary, saluran fallopio dan rahim.. Perlu bedah.




6.  Dermoid cyst ovary atau terratoma 

Mengandungi cecair berminyak dan lemak, rambut, cartilage , gigi atau tulang. Perlu






0 comments:

Post a Comment