3 Jan 2014

Faktor Dan Punca Menyebabkan Masalah Ketidaksuburan pada Wanita

Salam bersiaran di Tahun Baru,

U'alls apa khabar? Mesti tengah semangat kobar-kobar kan di Tahun Baru.Hari ni ida nak kongsikan info mengenai masalah ketidaksuburan dikalangan wanita.

WHO mendefinasikan ketidaksuburan sebagai :

“ Pasangan yang telah berkahwin selama dua tahun dan melakukan hubungan kelamin secara kerap, tanpa menggunakan sebarang alat pencegah kehamilan, tetapi si isteri tidak hamil, bukan disebabkan oleh menyusukan anak, atau dalam waktu pantang (postpartum amenorrhoea)”

Di Malaysia kadar ketidaksuburan dianggarkan sebanyak antara 10% – 15% dari pasangan yang telah berkahwin di Malaysia, dan kadar ini lebih kurang sama di USA dan UK.

Punca-punca ketidaksuburan, berdasarkan kajian yang dilakukan oleh Hospital Universiti Sains Malaysia, termasuklah masalah kelenjar ovary (ovulatory dysfunction) (46%), punca-punca yang tidak diketahui (unexplained infertility) (22%), pelbagai faktor (13%), factor disebabkan oleh suami (6%), faktor masalah tiub fallopian factor (5%), faktor disebabkan oleh masalah rahem (3%) dan lain-lain faktor (5%).

(rujuk ucapan Menteri kesihatan pada 05-10-2011 http://www.moh.gov.my/speeches/850)

Punca- punca masalah ketaksuburan dikalangan wanita:


Masalah ketidaksuburan wanita adalah keadaan perubatan yang menjejaskan hampir satu dalam 10 pasangan yang cuba untuk hamil. Untuk perempuan, isu kesuburan yang paling biasa adalah keseimbangan hormon yang mempengaruhi ovulasi. Berikut adalah beberapa masalah umum yang mungkin memperlahankan dan mengganggu wanita yang cuba untuk hamil:


1.Gangguan Ovulasi

Kitaran ovari yang normal adalah sangat rumit. Walaupun perubahan kecil, ia boleh mengganggu kitaran dan mencegah ovulasi. Dalam kebanyakan kes, masalah yang disebabkan oleh ketidakseimbangan hormon termasuk badan tidak boleh menghasilkan hormon tertentu yang cukup atau mungkin gagal untuk melepaskan hormon pada masa yang tepat. Ovulasi juga boleh tidak berlaku oleh perubahan ketara dalam berat badan.

2.Gangguan Tiub Fallopio

Kerosakan pada tiub fallopio boleh menghalang persenyawaan antara sperma dan telur. Sebab-sebab yang mungkin termasuk
• Keradangan tiub fallopio
• Sebelumnya pernah mengalami kehamilan ektopik/ kehamilan luar rahim.
• Kehadiran parut yang disebabkan oleh pembedahan.
• Pertumbuhan spontan sel-sel lapisan rahim di luar rahim yang dikenali sebagai endometriosis.

3.Endometriosis



Endometriosis berlaku apabila sel-sel yang biasanya bertumbuh di rongga rahim berkembang di kawasan-kawasan di luar rahim, contohnya dalam tiub fallopio, ovari, atau walaupun pundi kencing atau usus mewujudkan persekitaran yang buruk dalam organ-organ ini tidak sesuai untuk hamil. Puncanya sebenar adalah  tidak diketahui.

4.Perubahan Kepada Uterus atau Serviks
Sperma mungkin gagal mencapai telur jika parut yang disebabkan oleh pembedahan, kesumbatan atau keradangan, menghalang sperma memasuki melalui servik. Satu myoma atau fibroid (pertumbuhan dalam rahim) boleh menjadi punca masalah ketidaksuburan yang berterusan atau keguguran.

5.Kecacatan Sistem Pembiakan:
Dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku, kesukaran kehamilan adalah disebabkan oleh pelbagai masalah kongenital dengan sistem pembiakan yang boleh menjejaskan bentuk dan saiz rahim, tiub fallopio, vagina atau gabungan ini.

6.Polycystic Ovarian Sindrom (PCOS):



Cyst yang berganda terbentuk di dalam ovari. Dalam kebanyakan kes, gangguan ini dikaitkan dengan tahap hormon lelaki yang tinggi dan boleh mengganggu ovulasi.

7.Gangguan Sistem Imunasi:
Pada kes-kes yang jarang berlaku, sistem imunasi yang cacat boleh menganggap telur atau sperma sebagai 'benda asing', dan menyerang telur atau sperma sebagai 'penceroboh'.

8.Umur- Lewat Usia
Semakin lewat usia anda, peluang anda hamil adalah rendah. Ia juga merupakan salah satu punca ketidaksuburan wanita. Walaubagaimanapun, ramai wanita lebih daripada 35 tahun juga mempunyai kehamilan dan bayi yang sihat



0 comments:

Post a Comment