18 Jan 2015

Regangan,Rekahan Kulit ataupun Strech Mark Semasa Hamil & Bagaimana Shaklee Bantu Atasi Masalah ini.

Assalammualaikum semua,

Kesan rekahan,regangan ataupun "Strech Mark" pada kulit di bahagian tertentu sewaktu hamil dan selepas bersalin memang sangat membimbangkan semua kaum wanita.Ini kerana kesan ini akan membuatkan kulit kelihatan tidak cantik dan kebanyakkan wanita hamil akan mengambil alternatif sedari hamil agar kesan-kesan "Strech Mark" ini dapat di minimakan.

Jadi entri ida kali ini adalah berkenaan dengan kesan rekahan,regangan ataupun "Strech Mark" yang sering melanda wanita hamil.



APA ITU STRECH MARK?


  • Strech Mark merupakan tanda parut berupa urat-urat putih yang muncul pada permukaan kulit dan biasanya muncul pada bahagian perut,lengan,pinggul,paha,punggung dan juga payudara.


APA PUNCA STRECH MARK?


  • Strech Mark terjadi adalah disebabkan oleh pengaruh hormon kehamilan yang mana ianya terbentuk apabila terjadi regangan kulit secara cepat hingga merosakkan jaringan tisu-tisu kulit sehingga kulit mengalamai regangan secara berlebihan.
  • Bagi wanita hamil,strech mark yang muncul biasanya berwarna merah jambu dan agak lebar lama kelamaan ia berubah menjadi garis nipis berwarna  keputihan atau kecoklatan.Selain faktor kehamilan,masalah ini juga terjadi akibat peubahan berat badan secara mendadak selain pengaruh ubat seperti steroid pada ubat gemuk atau asmaPendek kata,kesan yang hodoh ini amat merisaukan sebahagian besar wanita.


MENGAPA STRECH MARK TERJADI?


  • Kerana pengaruh hormon kehamilan dan akibat regangan kulit apabila janin makin membesar
  • Biasanya berwarna merah jambi dan cenderung lebar,kemudian beransur berubah menjadi garis nipis berwarna keputihan atau kecoklatan.Bagi yang pernah hamil mungkin anda mengenali strech mark umumnya melintang di sepanjang kulit perut atau di atas punggung.
  • Jika payudara membesar sewaktu kehamilan,peregangan kulit payudara akan terjadi dan sewaktu penyusuan,biasanya akan meninggalkan tanda parut putih sesudahnya buat sementara payudara kembali ke ukuran normal.


Faktor Genetik

  • Jika ibu anda punya  kecenderungan mempunyai strech mark,makan kemungkinan besar anda juga akan mewarisinya.

Masalah Kulit Kering

Perubahan Berat Badan Secara Mendadak

  • Waspada untuk anda yang kerap mengalami fenomena diet yoyo,dimana berat badan turun naik dengan cepat.

Pengaruh Ubat

  • Steroid misalnya ubat gemuk atau asma

CARA UNTUK EMNGHILANGKAN STERCH MARK?

1. MINUM AIR PUTIH YANG MENCUKUPI

  • Ibu hamil harus membiasakan diri mengambil air putih minima 8 gelas sehari.Hal ini dapat membantu kulit terjaga ketelapannya sehingga boleh membantu meminima kesan "STRECH MARKS"


2. AMALKAN SAPU KRIM PELEMBAP

  • Untuk menambah ketelapan kulit,ibu hamil boleh menggunakan pelembap yang dibuat dari bahan-bahan semulajadi seperti "cocoa butter" dan "shea butter".Disapu dikawasan yang gatal atau terkena "strech marks".Ataupun sapukan seluruh badan dengan minyak yang kaya dengan Vitamin E sebelum mandi.


3. KAWAL BERAT BADAN

  • Ibu hamil sebaiknya kawal kenaikan berat badan yang terlalu mendadak.Sepanjang kehamilan kenaikan normal berat badan ibu hamil antara 12-15kg.Jika kenaikan terllau cepat adalah kurang baik bagi kehamilan selain itu kulit juga akan terlalu banyak mengalami regangan sehingga senang mendapat "strech marks".


4. SENAMAN

  • Pengaliran darah dan oksigen yang lancar juga dapat membantu meminimakan terjadinya :strech marks".Jadi lakukanlah senaman yang sesuai menurut nasihat doktor.


5. KAWALAN DIET MAKANAN

  • Ambil makanan yang sihat dan berserat tinggi seperti sayuran dan buah-buahab yang dapat membantu mencegah terjadinya "strech marks".Selain itu,amalkan juga makanan yang banyak mengandungi vitamin A,E dan C seperti susu,telur,kekacang,tomato."oatmeal" dan sebagainya.


BAGAIMANA PULA SUPPLEMEN SHAKLEE MEMBANTU ATASI STRECH MARK INI?

ESP Shaklee



ESP merupakan makanan tambahan yang bersumberkan soya.Soya kaya dengan protien.Protien membantu meremajakan kulit.


  • Protien membantu menghasilkan sel kulit yang lebih cantik.Setiap 21 hari sel kulit kita akan mati
  • Tapi ia akan diganti dengan sel kulit yang baru.Sel kulit yang baru ini akan terbentuk mengikut rupa sel kulit yang lama\
  • Jadi jika sel kulit yang lama buruk maka sel kulit baru yang terbentuk juga akan menjadi buruk juga
  • Disini protien berfungsi untuk membantu memperbaiki sel kulit yang baru tapi kelihatan buruk itu untuk menjadi cantik dan lebih sihat.


Vitamin C Shaklee


Vitamin C ini penting untuk pembentkan KOLAGEN.Kolagen adalah sejenid PROTIEN iaitu kumpulan utama kulit yang menghubungkan dan menyokong tisu badan yang lain seperti kulit,otot,tendon,tulang,urat,organ dalaman serta terdapat dalam gigi.Secara semulajadi ia memrengkap kelembapan dan kekelran kulit.

Kolagen bersama-sama keratin menjadikan kulit kuat dan anjal dan secara tak langsung membantu mengurangkan kedutan (strech Mark).Penghasilan kolagen berkurangan dengan kadar 1.5% pada setiap tahun selepas usia 25 tahin.Kesan pengurangannya mula dirasai lebih kurang 10 tahun kemudiam.Selepas usia 45-50 tahun badan kita akan kehilangan hampir separuh daripada kolagen yang ada.Jadi semakin tua semakin kekurangan kolagen dalam badan.

Berminat untuk dapatkan ESP Shaklee dan Vitamin C Shaklee untuk atasi masalah Strech Mark anda boleh hubungi ida ye.

Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

1 comment: