3 May 2014

Info Penyusuan : Bagaimana penghasilan susu ibu terjadi?????

Salam,

Bagi ibu-ibu menyusu ida nak tanya ni pernah tak anda terfikir bagaimanakan terjadinya susu ibu tu.Pasti ramai tengah perah kepala otak mencari jawapan kan.Idapun tak pernah terfikir tetapi tiba-tiba rasa macam nak tahu sangat bagaimana susu terbaik untuk si manja kita ni dihasilkan.

Ini ida kongsikan bagaimana susu ibu itu terhasil ye.Semoga perkongsian info ini bermanfaat buat semua ye.
Semua sedia maklum bahawa susu ibu terhasil apabila ada permintaan maka akan adalah pengeluaran atau dalam bahasa mudah nya DEMAND and SUPPLY.

Ini bermakna, samaada kita akan gunakannya atau kita akan kehilangan proses penyusuan itu. Proses pengeluaran susu pasti akan terjadi sekiranya ada 'demand' dan supply'.

Peringkat Permulaan




Endokrin (hormon) Kawalan Sintesis Susu - Lactogenesis I & II

Pengeluaran susu tidak bermula sebagai satu proses penawaran(supply) dan permintaan(demand). Semasa mengandung dan beberapa hari pertama selepas bersalin, didorong oleh ketidakseimbangan bekalan hormon susu - ini dipanggil sistem kawalan endokrin. Pada asasnya, selagi hormon berada ditempat yang betul, ibu akan mula membuat kolostrum kira-kira pertengahan kehamilan (Lactogenesis I) dan susu badannya akan meningkat dalam jumlah (Lactogenesis II) dalam sekitar 30-40 jam selepas kelahiran.

Dalam bahagian akhir kehamilan, payudara akan menghasilkan kolostrum, tetapi tahap progesteron yang tinggi menghalang rembesan susu dan masih tersimpan untuk proses seterusnya. Diakhir kelahiran, Ini pengeluaran mendadak progesteron dalam kehadiran tahap prolaktin tinggi isyarat Lactogenesis II (pengeluaran susu yang banyak). Hormon lain (insulin, tiroksin, kortisol) juga terlibat, tetapi peranan mereka tidak lagi difahami dengan baik. Walaupun penanda biokimia menunjukkan bahawa Lactogenesis II bermula lebih kurang 30-40 jam selepas kelahiran,  sehingga 50-73 jam (2-3 hari) selepas kelahiran.


Terhasilnya Laktasi


Autocrine (Tempatan) Kawalan Sintesis Susu - Lactogenesis III

Selepas Lactogenesis II, terdapat suis kepada autocrine (atau tempatan) sistem kawalan. Ini peringkat penyelenggaraan pengeluaran susu juga dipanggil Lactogenesis III. Pada peringkat penyelenggaraan, sintesis susu dikawal pada payudara - penyingkiran susu adalah mekanisme kawalan utama bagi bekalan. Penyingkiran Susu didorong oleh selera bayi. Walaupun masalah hormon masih boleh mengganggu bekalan susu, tahap hormon memainkan peranan yang lebih rendah dalam menghasilkan laktasi. Dalam keadaan biasa, payudara akan terus menghasilkan susu selama-lamanya selagi penyusuan dilakukan secara terus menerus.

Dengan memahami bagaimana proses autocrine kawalan sintesis susu, kita boleh dapat memahami bagaimana pengeluaran susu terjadi.


Bagaimana Payudara Berfungsi?

Payudara akan mempunyai alveoli, iaitu kelenjar penghasilan susu ketika mengandung. Alveoli kelihatan seperti dedaun pada pokok, tumbuh pada struktur seakan-akan dahan pokok. Susu yang dihasilkan dalam alveoli pula akan melalui saluran-saluran susu yang ada dan sampai ke kawasan di belakang puting. Apabila bayi memberi tekanan pada earola, terdapat pengeluaran susu, saraf menghantar mesej kepada otak untuk mengeluarkan dua hormon, oxytocin, yang menyebabkan susu dikeluarkan (refleks, pancutan atau milk-ejection reflex) dan prolaktin, yang menstimulasikan payudara agar menghasilkan lebih banyak susu.




Amat jarang bagi seseorang wanita untuk tidak dapat menyusukan anak. Malahan ada wanita yang telah menjalani pembedahan pada payudara masih mampu menyusukan anak dengan sempurna. Puting yang leper atau tenggelam tidak seharusnya menjadi suatu kebimbangan sekiranya bantuan didapatkan dari peringkat awal lagi.

 Credit 

Bagaimana dengan perkongsian info dari ida ini.Semoga semua ibu-ibu menyusu akan lebih bersemangat untuk menyusukan bayi anda.Dan bagi bakal-bakal ibu semoga info ini berguna buat anda semua.

Berminat untuk dapatka produk Shaklee boleh hubungi ida ye.

Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment