16 May 2014

Info keibubapaan : Apa itu pneumokokal dan sejauh mana ia merbahaya kepada anak anda?

alam bersiaran,

Hari ni ida nak cerita pasal penyakit Pneumokokal.Pasti ramai ibu-ibu dah familiar dengan penyakit ni kan.
Ni ida kongsikan info mengenai Pneumokokal ye.Untuk info buat kita semua.

Pneumokokal (disebut sebagai  new-mo-co-ccal ) Penyakit dari  sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh bakteria yang dikenali sebagai Streptococcuc pneumonia, yang juga dikenali sebagai pneumokokus.
Bakteria ini boleh menyebabkan jangkitan serius yang boleh mempunyai implikasi yang teruk di kalangan orang dewasa dan kanak-kanak. Walau bagaimanapun, kesan jangkitan ini biasanya teruk pada kanak-kanak di bawah 2 tahun dan orang tua kerana sistem imun mereka lemah.

Terdapat lebih daripada 90 jenis  bakteria pneumokokal yang diketahui  , tetapi hanya 10 % adalah penyebab penyakit. Masalahnya ialah kadar penyeberan yang mudah dari jenis yang memudaratkan , terutama di kalangan kanak-kanak di pusat jagaan .

Di seluruh dunia , penyakit pneumokokal bertanggungjawab terhadap  1.6 juta kematian setiap tahun.Statistik WHO  menunjukkan bahawa penyakit pneumokokal adalah punca utama kematian akibat yang boleh dicegah di seluruh dunia untuk kanak-kanak di bawah 5 .

Jika kanak-kanak bertahan jangkitan, terdapat risiko tinggi masalah jangka panjang seperti buta , kehilangan pendengaran dan kerosakan otak . Ini membawa kepada masalah pembelajaran, cerebral palsy , kelewatan pertuturan dan terencat akal.

Ibu bapa kanak-kanak yang dijangkiti juga mengalami kehilangan produktiviti , masa yang digunakan menjaga kanak-kanak dimasukkan ke hospital, bil-bil hospital yang tinggi dan tahap kebimbangan dan tekanan. Kos perubatan yang jangkitan penyakit pneumokokal datang kepada berbilion-bilion setiap tahun , tidak termasuk kos kerja dan kos pengeluaran.

Bakteria pneumokokus adalah punca utama penyakit-penyakit yang berbahaya :

Meningitis





Meningitis adalah jangkitan pada selaput otak atau saraf tunjang. Meningitis boleh disebabkan oleh virus atau bakteria. Meningitis virus selalunya ringan dan boleh menjadi lebih baik tanpa rawatan.

Meningitis pneumokokal yang disebabkan oleh bakteria pneumokokal boleh menyebabkan jangkitan yang serius seperti bengkak dalam tisu otak.

Antara gejala yang boleh dilihat :

  1. Demam dan menggigil
  2. Kelesuan
  3. Kepekaan kepada cahaya
  4. Keengganan untuk makan
  5. Mengantuk
  6. Loya dan muntah-muntah
  7. Leher atau kaki kaku
  8. kecelaruan
  9. Menangis kuat( pada bayi )


Kanak-kanak kecil yang tidak dapat menyuarakan rasa sakit atau tidak selesa mereka akan muncul tidak bermaya, mengantuk dan keliru. Bayi mungkin kelihatan kaku dan timbulnya bonjolan diatas kepala mereka Rawatan segera adalah penting , jika tidak, kanak-kanak mungkin mendapat sawan, tidak sedar dan juga kematian.

Lima puluh peratus daripada mereka yang hidup akibat meningitis mempunyai beberapa kesan seperti kehilangan pendengaran , lumpuh, kurang upaya pembelajaran atau terencat akal. Selalunya kesan-kesan ini tidak nyata serta-merta tetapi akan muncul beberapa bulan atau tahun. Ibu bapa hanya mula perasan ada  yang tidak kena apabila perkembangan kanak-kanak kelihatan lebih perlahan daripada rakan-rakannya.

Bakteremia





Bakteremia , juga dikenali sebagai Septicaemia atau keracunan darah, yang berlaku apabila bakteria pneumokokus memasuki aliran darah dan menyebabkan jangkitan kepada sistem darah. Bakteria mengganggu sistem peredaran darah , mengurangkan kandungan oksigen yang dalam aliran darah yang dihantar ke organ-organ dan tisu penting.

Oksigen tidak mencukupi dalam keputusan sistem darah dalam kerosakan teruk kepada organ-organ penting seperti paru-paru , perut, saluran kencing , tulang , otak dan jantung.

Antara gejala yang boleh dilihat :

  1. Demam panas dan menggigil
  2. Kulit pucat
  3. Tangan dan kaki sejuk
  4. Mudah marah
  5. Pernafasan cepat
  6. Tekanan darah rendah
  7. Mengesan pada kulit
  8. Kekeliruan
  9. Berasa amat sakit


Rawatan segera diperlukan untuk menghentikan jangkitan , jika tidak kanak-kanak mungkin mengalami kegagalan jantung dan kematian.

Pneumonia

 Pneumonia adalah jangkitan paru-paru yang disebabkan oleh bakteria , virus atau kulat. Patogen memasuki badan apabila mereka disedut ke dalam paru-paru, menyebabkan kesukaran bernafas.

Pneumonia pneumokokal menjangkiti saluran pernafasan atas dan merebak ke dalam darah, paru-paru, telinga tengah atau sistem saraf. orang yang

Antara gejala yang boleh dilihat :

  1. Demam panas dan menggigil
  2. Batuk
  3. Sesak nafas
  4. Pernafasan cepat
  5. Sakit dada
  6. Loya atau muntah-muntah
  7. Keletihan
  8. Sakit otot

Kadang-kadang pesakit mengalami komplikasi berbahaya seperti nanah dan cecair yang membina  dalam paru-paru , yang memerlukan rawatan kecemasan untuk mengalirkan cecair keluar. Komplikasi ini menyebabkan kerosakan teruk kepada paru-paru, yang memberi kesan kepada fungsi pernafasan.

Rawatan antibiotik perlu diberi  awal untuk membuatkan ia berkesan. Walau bagaimanapun, rintangan antibiotik semakin meningkat , menjadikan antibiotik tidak berkesan.

Otitis Media

Otitis media, atau jangkitan telinga tengah, adalah salah satu daripada jangkitan biasa di kalangan kanak-kanak dan adalah punca utama lawatan ke doktor dan pakar pediatrik . Jika tidak dirawat , ia boleh merebak ke bahagian lain kepala seperti otak.

Otitis media  adalah keputusan dalam cecair yang terbentuk  dalam rongga telinga tengah , yang menjejaskan pendengaran. Pada kanak-kanak muda , kesan lebih meluas sebagai masalah pendengaran menjejaskan bahasa dan pertuturan perkembangan kanak-kanak , menyebabkan kelewatan dalam bercakap , kemahiran komunikasi dan pembelajaran.

Antara gejala yang boleh dilihat :

  1. Sakit telinga
  2. Kehilangan pendengaran sementara
  3. Gejala selesema seperti
  4. Kelesuan
  5. Pemakanan yang kurang baik
  6. Penarikan kerap pada telinga

Bayi yang tidak dapat untuk menyatakan rasa tidak selesa mereka akan cepat marah dan menangis. Otitis media perlu dipertimbangkan dalam bayi yang kelihatan sihat tetapi terus menangis dan penarikan di telinga
.
Siapa yang berisiko


  • Bayi di bawah 24 bulan usia
  • Kanak-kanak yang menghadiri pusat jagaan harian
  • Kanak-kanak dengan satu kursus baru-baru ini antibiotik
  • Kanak-kanak dengan jangkitan telinga baru-baru ini
  • Perokok pasif (kanak-kanak dengan ibu bapa merokok)
  • Kanak-kanak yang mempunyai penyakit kronik atau dengan kekebalan lemah


Bagaimana ia berjangkit


  1. Bakteria pneumokokus disebarkan melalui sentuhan dengan orang-orang yang sakit atau yang membawa bakteria di dalam tekak mereka. Bakteria disebarkan dari titisan  hidung atau mulut orang yang dijangkiti ketika bersin, batuk atau bercakap.
  2. Sesetengah kanak-kanak boleh membawa bakteria ke dalam leher mereka tanpa sakit. Walau bagaimanapun, individu lain yang mendapat jangkitan mungkin tidak begitu bernasib baik terutamanya jika sistem imun mereka tidak kuat.
  3. Orang yang dijangkiti mungkin mendapat jangkitan teruk seperti Meningitis, Bacteremia, Pneumonia atau Otitis media.

Rawatan

Pada  30 tahun yang lalu, penyakit pneumokokal terutamanya telah dirawat dengan antibiotik. Walau bagaimanapun, peningkatan dalam kelaziman menunjukkan bahawa terdapat strain bakteria tertentu yang kini tahan antibiotik.
Kaedah pengurusan semasa ialah mengamalkan pencegahan dengan vaksin untuk mengelakkan dijangkiti, jangkitan tidak dapat tidak menyebabkan kecacatan yang teruk seperti kecacatan mental atau pembelajaran kurang upaya, walaupun pesakit bertahan.

Pencegahan

Kematian yang boleh dicegah merujuk kepada kematian yang disebabkan oleh penyakit di mana terdapat vaksin yang ada. Vaksin seperti untuk cacar, tetanus, ditpteria , pertusis (batuk kekalahan ) , hepatitis , polio dan batuk kering telah membantu memperbaiki kehidupan dan kadar kematian kanak-kanak di seluruh dunia .
Vaksin  untuk Penyakit Pneumokokal bukan sahaja melindungi anak anda daripada penyakit-penyakit berbahaya pelbagai sebab oleh bakteria pneumokokal tetapi juga mewujudkan kesan ' mentaliti kumpulan ' apabila masyarakat amnya.

Lebih ramai orang yang disuntik dan dilindungi , lebih rendah peluang penyebarana penyakit kepada  seluruh masyarakat . Kerana dunia yang tiada sempadan , terdapat peningkatan risiko mendapat  Penyakit Pneumokokal dari kenalan luar.

Selain daripada vaksinasi, cara lain untuk mencegah dijangkiti termasuklah mengamalkan  amalan kebersihan yang baik di rumah dan pusat-pusat penjagaan kanak-kanak , dan tidak menghantar anak-anak ke sekolah atau penjagaan kanak-kanak apabila mereka sakit.

Dos vaksin yang berbeza-beza mengikut umur . Kanak-kanak berumur 6 minggu untuk 2- tahun-lama akan memerlukan 3 dos vaksin, manakala kanak-kanak berumur 2 hingga 9 tahun hanya memerlukan 2 dos vaksin.

Terdapat beberapa kesan sampingan, seperti kemerahan di tempat suntikan. Jarang sekali, sesetengah kanak-kanak mungkin memaparkan reaksi alergi dengan gejala kelemahan, berdehit, gatal-gatal, kesukaran bernafas , pucat , pening dan bengkak tekak.

Vaksin ini juga boleh diberikan pada masa yang sama sebagai vaksin kanak-kanak lain seperti DTP atau DTPA , Hib . Hepatitis B atau MMR.

Ingin dapatkan produk Shaklee boleh hubungi ida ye :-

Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnya

0 comments:

Post a Comment