26 Sep 2014

TIPS KURUS : 20 tips DIET yang MESTI anda TAHU.

Salam dan selamat sejahtera,

Disini ida kongsikan 20 tips DIET yang mesti anda jika anda ingin kekalkan berat badan anda.Info ini ida ambil dari sini.
  1. Nikmati sarapan anda setiap hari.                                                                       Ini akan mengelakkan anda mengambil makananyang berlebihan kemudian. Sarapan juga memberikan anda tenaga dan meningkatkan daya konsentrasi dan pemikiran anda.
  2. Perbanyakkan Pengambilan Vitamin C                                                               Limau, betik, jambu, lemon, grapefruit, strawberi, tomato dan kentang adalah sumber Vitamin C yang baik. Makanan yang kaya dengan Vitamin C dapat membantu badan mendapatkan zat besi yang lebih apabila dimakan bersama daging atau kacang.
  3. Kekalkan kecergasan                                                                                       Kekal cergas adalah bukti bahawa seseorang itu mengamalkan pengambilan makanan yang sihat, melakukan aktiviti fizikal yang cukup dan mempunyai berat badan yang berpatutan. Jika sihat, badan anda akan berfungsi dengan baik dan anda akan merasa selesa!
  4. Kafein                                                                                                           Kafein dapat membantu menghilangkan ngantuk, tetapi ia juga akan memberikan kesan yang kurang baik kepada badan jika diambil berlebihan. Kanak2 yang mempunyai berat badan 60 paun dan mengambil 2 gelas minuman ringan dalam sehari akan mendapat jumlah kafein yang sama dengan seorang dewasa dengan berat badan 175 paun yang minum 8 cawan kopi
  5. Pengambilan Vitamin A                                                                                 Vitamin A adalah sangat baik untuk gigi dan kulit selain dari membekalkan tenaga kepada badan. Vitamin A boleh didapati dalam bayam, buah-buahan dan susu.
  6. Nikmati hidangan dengan perlahan                                                                   Otak anda mengambil masa 20 minit untuk mendapat mesej bahawa badan anda mendapat makanan & telah kenyang. Jadi, nikmatilah hidangan anda dengan perlahan untuk memberi otak anda ruang mendapat mesej bahawa “Anda sudah kenyang!”
  7. Minum banyak air                                                                                           Minum banyak air atau minuman lain yang bebas-kalori. Kita sering keliru antara dahaga dan lapar. Kekeliruan itu kadangkala akan menyebabkan kita mengambil makanan yang berlebihan sedangkan hanya satu gelas air sahaja yang diperlukan.
  8. Kurangkan pengambilan makanan berkanji                                                   Kurangkan pengambilan makanan berkanji seperti mi, pasta atau roti dan lebihkan sayur-sayuran dalam setiap hidangan. Anda mampu membuang 100-200 kalori dan seterusnya mengurangkan berat badan.
  9. Gunakan papan pemotong yang berasingan                                                         1 untuk makanan mentah seperti daging, ayam, makanan laut dan 1 untuk makanan kering seperti roti, buah dan sayur- sayuran. Basuh papan pemotong dengan bersih dan bilas dengan air panas selepas digunakan.
  10. Pengambilan kalsium                                                                                   Produk tenusu, ikan dengan tulang yang boleh dimakan, produk soya dan daun sayur hijau adalah sumber kalsium yang baik. Kalsium, apabila diambil bersamaVitamin D akan meningkatkan penyerapan kalsium.
  11. Elakkan diet terlampau                                                                                       Ia hanya akan memudaratkan kesihatan, malah berat anda akan mudah naik semula apabila diet tersebut dihentikan. Ingat! Diet tersebut bukan satu penyelesaian yang baik untuk mengurangkan berat badan.
  12. Mitos: Kurangkan pengambilan makanan berkanji kerana karbohidrat yang tinggi adalah penyumbang kepada kegemukan.                                                                 Fakta: Kebanyakan makanan mengandungi jumlah kanji yang tinggi tetapi mempunyai lemak dan kalori yang rendah seperti roti, nasi, pasta, mi, bijiran, kekacang dan buah-buahan.
  13. Makan buah-buahan dan sayur-sayuran sekurang-kurang 5 kali setiap hari.         Buah-buahan dan sayur-sayuran kaya dengan serat, vitamin, anti-oksida serta mempunyai kalori yang rendah. Pengambilan buah-buahan dan sayur-sayuran sebelum makan dapat mengurangkan rasa lapar seterusnya mengurangkan pengambilan makanan secara berlebihan.
  14. Amalkan memakan buah segar daripada meminum jus buah-buahan.                   Jus sering dimaniskan tetapi buah segar mempunyai gula semulajadi dan lebih berkhasiat!
  15. Belajar memasak.                                                                                               Ia memberikan faedah yang baik untuk dompet dan bentuk badan anda. 3 sebab teratas untuk meluangkan lebih banyak masa di dapur:                                         1) Anda tahu apa yang anda makan,                                                                     2) Anda boleh mengawal kuantiti makanan yang diambil,                                       3) Anda dapat meluangkan lebih banyak masa berkualiti bersama yang tersayang!
  16. Tidur awal.                                                                                                   Kajian menunjukkan bahawa kekurangan tidur dan kecenderungan untuk makan berlebihan saling berkaitan. Semakin anda merasa tertekan, semakin tinggi keinginan untuk anda makan.
  17. Cubalah sesuatu yang baru.                                                                       Pelbagaikan makanan anda dan jadikannya lebih menarik.
  18. Aktifkan diri anda.                                                                                           Tekanan dapat dikurangkan dengan melakukan lebih banyak senaman dan aktiviti fizikal.
  19. Buang kulit dan lemak yang jelas kelihatan pada daging atau ayam & itik.           Elakkan dari menggoreng ketika memasak. Sebaliknya, kukus, bakar, gril atau rebus semasa memasak. Kurangkan lemak seperti mentega atau minyak dalam roti atau mi.Gunakan perasa rendah lemak atau bebas-lemak didalam masakan anda.
  20. Jadikan susu rendah lemak atau bebas lemak tenusu sebagai minuman ketika makan.                                                                                                           Jika anda mempunyai alahan pada laktosa, pilih laktosa rendah sebagai alternatif seperti keju, yogurt dan susu soya.
Ida Umielman
Call/SMS/Whatsapp : 0193397363

***COD kawasan Bandar Putra Permai,Puncak Jalil , Taman Equine , Puchong dan kawasan sekitarnh ya

0 comments:

Post a Comment